Kontakt kundeservice

Thürmer Tools: Vi vil aldrig lave våben

Oprettet d.

3D-print er både fantastisk og potentielt farligt. Hos Thürmer Tools vil vi være med helt fremme - men vi vil også gøre vores for at medvirke til en ansvarlig udvikling.

Hos Thürmer går en stor del af vores overskud til udvikling of forskning indenfor 3D-print teknologien. Det gør vi af flere årsager, først og fremmest fordi vi tror på, at fremtidens produktion af navnlig mindre komponenter til industrien ligger her.
Med 3D-print kan man hurtigt, billigt og nøjagtig producere kundens varer - ofte direkte ude hos kunden. Det sparer tid, det sparer omkostninger og det sparer på miljøet.
Det er altsammen noget, vi meget gerne vil støtte op om hos Thürmer.

Men det er ikke en teknologi, der skal bruges som legeplads. Der er store faldgruber indenfor 3D- print, ikke mindst, når man kan sende en fil til en kunde, der så selv står for selve skabelsen af komponenten.
For hvem er kunden? Og hvad skal han med komponenten?

Mange virksomheder har skjulte dagsordener eller leverer til andre kunder, som vi ikke har mulighed for at kende til bunds. Det åbner en dør på klem for, at producenter uforvarende kan komme til at være en del af f.eks. våbenproduktion.

Det vil vi under ingen omstændigheder være med til hos Thürmer.

Vores moralkodeks byder os, at vi kun vil satse på produktioner, hvor produktet er til gavn for mennesker - det være sig indenfor offshore og bæredygtig energi, rumfart eller entreprenører, der skaber arbejdspladser og genererer omsætning i samfundet. Vi vil ikke støtte eksempelvis våbenproduktion.

Det stiller store krav til os som virksomhed, netop fordi det kan være svært at gennemskue, hvor ens produkter faktisk ender.

Vi er inde i en hurtig udvikling, hvor vi ansætter mange nye medarbejdere og med disse nye udfordringer er det i stigende grad blevet relevant at kende vores nye kolleger så godt som muligt - og det samme gælder for vores kunder. Vi gør alt, hvad vi kan for at vide, hvem vi laver forretninger med, men der gives desværre ingen garantier.
Vi kan ikke vide, om seks forskellige producenter bliver hyret til at lave seks forskellige våbendele, der hver især kan virke harmløse - og vi så bliver sat til at lave den syvende. Det er en udfordring, der vil kræve koordineret samarbejde i fremtiden.
Hvordan løser vi denne udfordring?
Frem for alt er det vigtigt, at der både herhjemme men også på globalt plan er opmærksomhed på de skjulte farer, der lurer inde under de fantastiske muligheder, der er med 3D print.
En mulig løsning, som kunne sikre, at vi og vores kolleger i branchen ikke uforvarende kommer til at medvirke til industrier, vi ikke har lyst til at hjælpe er, at lave en ‘sammenligningsdatabase’ for våbendele, altså en database med tegninger af kendte våbendele, som man som producent kan søge i, hvis man får en ordre på et produkt, man ikke har set før.
En sådan database - meget gerne en international af slagsen - vil være et godt værktøj for os i at sikre, at vores arbejde kun tjener gode og anstændige formål. Og det er vigtigt for os hos Thürmer.

Thürmer vil i dag og i fremtiden være med helt fremme indenfor 3D-print, og vi er begejstrede og optimistiske omkring udviklingen. Vi vil gøre alt hvad vi kan for at også vore konkurrenter lever op til samme standarder som vi pålægger os selv og vi vil insistere på, at vi i hvert fald holder vores egen sti ren.

3D-print er en fantastisk mulighed for at gøre gode forretninger - men det er en mulighed, der fordrer høj moral og en sikker hånd på roret i et globaliseret marked med mange spillere og mange dagsordener.

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar